Анафилактички шок: симптоми, хитност

Анафилактички шок је непосредна врста алергијске реакције која се јавља као одговор на поновљени контакт особе са алергеном. Приликом првог контакта са алергијским агенсом, у организму настају посебна антитела, поновни контакт алергена са којим доводи до анафилактичког шока. Клиничка слика је због повећане пропусности васкуларног зида, смањене микроциркулације, падајућег тонуса крвних судова, спазма глатких мишића бронхија и других органа.

Садржај
  1. Знакови анафилактичког шока
  2. Лечење анафилактичког шока
  3. Превенција анафилактичког шока
  4. Погледај популарне чланке


У свакој особи може се јавити непосредна алергијска реакција, чак и ако у животу није патио од алергија. Ипак, ризик од развоја анафилактичког шока је већи код људи са алергијама и астмом.

Контакт са готово било којом супстанцом може довести до развоја овог стања, при чему се посебна пажња посвећује одређеним производима, отровима инсеката, медицинским супстанцама:

  • орашасти плодови, млеко, риба и морски плодови, банане, агруми, јагоде;
  • угризе пчела, осе, јастука и других инсеката;
  • антибиотици, аналгетици, нестероидни антиинфламаторни лекови, вакцине, средства која се користе као контраст у радиографским студијама, итд.;
  • хемикалије ( латекс, боје, итд.)

Знакови анафилактичког шока

Прво, пацијент је свестан и примећује појаву главобоље, вртоглавице, отежаног дисања, осипа на кожи. Симптоми се убрзано повећавају и пацијентова свијест је поремећена.

Анафилактички шок се развија готово тренутно, у року од неколико минута или чак секунди након контакта са алергеном.

Анафилактички шок обично почиње појављивањем тешког кожног сврбежа, појављује се црвени кожни осип (уртикарија) и Куинцкеов едем. Пацијент има нелагодност у грлу, шкакљање, кашаљ, тешко дисање, поготово ако постоји отицање језика. Жртва се такођер жали на осјећај топлине у цијелом тијелу, главобољу, вртоглавицу и тинитус. У почетку, особа је свесна, али како пада крвни притисак, јавља се његова депресија, пацијент може бити тром или, напротив, узбуђен.

У одсуству медицинске неге, респираторни поремећаји брзо расту, постају чести, површни, бучни, поред тога, може доћи до потпуног губитка свести и кардијалне активности је поремећена.

Лечење анафилактичког шока

Анафилактички шок је један од услова који угрожавају живот пацијента, што је раније пружена медицинска помоћ, већа је вјероватноћа повољног исхода. Стога, када се појаве први симптоми такве алергијске реакције,Одмах позовите хитну помоћ и почните пружати прву помоћ оштећеној особи.

Прије свега, ако је могуће, контакт са алергеном треба прекинути. Ако се анафилактички шок почне развијати као одговор на уношење било ког лека, ињекцију треба одмах прекинути, на лимб изнад места убризгавања ставити подвезу за успоравање лека у крвоток.

Пацијента треба положити на равну површину, главу окренути на бок, ако је потребно, фиксирати језик како би се спријечило његово испуштање и, као резултат, гушење. Такође је потребно уклонити протезе из усне дупље.

Када престане дисање, неопходно је одмах почети кардиопулмонално оживљавање (вештачко дисање и индиректна кардијална масажа), који се мора наставити све док не стигне амбулантни тим - само доктор може пружити квалификовану помоћ.

Пацијенту је потребна интрамускуларна или интравенска примена лекова. Пре свега, даје се растворима адреналина, норепинефрина или мезатона. Такође у лечењу анафилактичког шока, антихистамини (Дипхенхидрамине, Тавегил, Супрастин, итд.), Кортикостероиди, бронходилататори, антиконвулзиви, итд.

Наравно, свако од нас нема у адекватној опреми адреналин и друге лијекове потребне за пацијента у овој ситуацији, чак и ако су доступни, мора имати одређене вјештине (способност за ињекције) и знање.Дакле, бити блиски особи која изненада показује знакове анафилактичког шока, главно је да се не изгубимо и да учинимо све што је у његовој моћи. Приликом позивања посаде хитне помоћи, веома је важно информисати диспечера да жртва има знакове анафилактичког шока, јер је у овом случају одбројавање за неколико минута.

Превенција анафилактичког шока

Ако је познат алерген на који је људско тело реаговало са развојем анафилактичког шока, контактирајте га што је више могуће.

Особе са алергијама и бронхијалном астмом треба да избегавају контакт са потенцијалним алергенима. Ако је особа већ једном искусила анафилактички шок и зна шта га је проузроковало, онда је потребно избегавати поновљено излагање алергијског агенса телу, упозорити лекара и цело медицинско особље о алергијама на лекове. Штавише, то се мора урадити чак иу оним случајевима када је у питању прописивање других лијекова.